lunes, 23 de noviembre de 2020

Anàlisi del currículo de EF

    El currículum d'Educació Primària és un document on apareixen recollits els diferents continguts, criteris d'avaluació, estàndards d'aprenentatge i competències que es duen a terme a l'aula i els docents hem d'avaluar. Aquests aspectes, estan classificats en blocs de continguts i assignatures.

    L’assignatura d’Educació Física té com a finalitat principal desenrotllar en les persones la competència motriu, entesa com la integració dels coneixements, els procediments, les actituds i els sentiments vinculats a la conducta motora; sent necessàri l’anàlisi crític que referme les actituds, els valors referenciats al cos, la conducta motriu i la relació amb l’entorn

    Esta àrea també es responsabilitza del desenvolupament emocional i afectiu, i de l’acceptació del seu propi cos, amb les seues possibilitats i limitacions. L’acceptació i el respecte pels altres han de ser les línies bàsiques d’actuació perquè siga l’alumne qui conforme la seua pròpia realitat corporal, dotant-la progressivament d’un alt grau d’autonomia i iniciativa personal. 

    Quant a l’adopció d’hàbits saludables és important tindre en compte que s’estima que un alt percentatge de xiquets i xiquetes en edat escolar únicament participen en activitats físiques al centre docent, tal com arreplega l’informe Eurydice, de la Comissió Europea de 2013; per això l’Educació Física en les edats d’escolarització ha de tindre una presència important en la jornada escolar si es vol ajudar a pal·liar el sedentarisme, que és un dels factors de risc identificats, que influïx en algunes de les malalties més esteses en la societat actual.

    L'apartat d'Educació Física en el currículum de Primària consta de 5 blocs, tots ells amb els seus respectius continguts, criteris d'avaluació, estàndards d'aprenentatge i competències. Els blocs són els següents:


    El bloc 1, “Coneixement i autonomia personal” està fonamentat en la importància i rellevància que té el nostre cos, i com som capaços d’ajustar les accions motrius produïdes per este, no sols a l’entorn, sinó a l’establiment de relacions interpersonals amb els altres.

    El bloc 2, “Habilitats motrius, coordinació i equilibri. Activitats en el medi natural” comprén tot el contingut motriu per a l’assimilació dels continguts dels diferents blocs, ja que el desenrotllament d’habilitats implica la capacitat d’abordar continguts més complexos. A més, el treball de coordinació i equilibri és imprescindible per al desenrotllament motor, bé siga per a l’exercici de l’activitat física, com per a la vida quotidiana de l’alumnat. Este bloc incorpora també les activitats en el medi natural, ja que es fa necessari que els nostres alumnes i alumnes hi descobrisquen i practiquen activitats, alhora que adquirixen hàbits d’atenció i respecte, i augmenten les seues accions per a la millora i conservació.

    El bloc 3, “Expressió motriu i comunicació”, té com a principal objectiu el desenvolupament físic, psíquic i emocional de l’alumnat a través del moviment. Aspectes tan importants com l’espontaneïtat, la desinhibició i la creativitat seran elements clau per a descobrir, utilitzar, i adaptar els recursos expressius del seu cos a la comunicació d’idees, sensacions, emocions, estats d’ànim, i comprensió de missatges expressats per altres persones. L’experimentació amb estos recursos expressius ha de ser determinant per a trobar un llenguatge corporal que s’interioritze com a propi o personal, i així que l’alumnat progressivament siga capaç d’expressar-se i comunicar-se en qualsevol situació.

    El bloc 4, “Activitat física i salut” es basa en el fet que l’Educació Física contribuirà al fet que l’alumnat adquirisca les competències relacionades amb la salut, aconseguisca autonomia en els coneixements i en els hàbits necessaris per a fer-se responsable de mantindre un cos saludable i contribuir a millorar la salut col·lectiva. Els hàbits de pràctica física regular, d’higiene, posturals i d’alimentació, que adquirixen durant la seua escolaritat i que utilitzen al llarg de la seua vida, els ajudaran a previndre l’obesitat, controlar l’estrés i millorar l’autoestima.

    El bloc 5, “Jocs i activitats esportives”, considera estos elements com un instrument pedagògic amb un caràcter motivador inesgotable i una àmplia capacitat per a potenciar actituds i valors positius. Una utilització adequada contribuïx que l’alumne puga relacionar-se amb els altres, desenrotllar la capacitat de col·laboració, el treball en equip cooperatiu, la resolució de conflictes per mitjà del diàleg, el compliment de les regles establides i el respecte als altres. En relació amb l’oferta de jocs i activitats esportives de la proposta curricular, ha de ser variada i equilibrada, i ha de reflectir les manifestacions culturals de la societat on vivim amb plantejaments didàctics que permeten que l’alumnat progresse en la competència motriu.


    Finalment, encara que el currículum és molt complet, podem combinar-lo amb el documente pont, on trobarem els indicadors d'èxit i objectius. Aquests aspectes són molt importants i de gran importància.

 


1 comentario:

  1. ¡Hola María!
    Me parece que en esta entrada has hecho un buen resumen de el currículum de educación física que puede ayudar a la gente que te lee en una primera aproximación a él, ya que, lo explicas de una forma resumida y clara.

    Me ha gustado que hables del documento puente, ya que, es una herramienta muy útil que yo misma utilizo habitualmente. No obstante me habría gustado que hablases más de él. También te recomiendo que tengas cuidado con faltas de ortografía, porque hay alguna, aunque nada importante. Por eso pienso que, aún así has hecho un buen trabajo y te pondría la nota de un 8,5.

    ResponderBorrar

Avaluació i Reflexió.

  Després del viscut i a partir dels dos articles de l'aula virtual que nomene a continuació i que han sigut la base teòrica del bloc. C...