miércoles, 25 de noviembre de 2020

Avaluació i qualificació. És el mateix?

    Avaluar i qualificar són dos conceptes diferents, complementaris però en la pràctica es confonen.  D'acord amb la Reial Acadèmia de la Llengua Espanyola (RAE), avaluar és estimar els coneixements, aptituds i rendiment dels alumnes;  mentre que qualificar és jutjar el grau de suficiència o la insuficiència dels coneixements demostrats per un alumne en un examen o exercici.

    L'avaluació, definida per Terry D. Tenbrink, és el procés d'obtindre informació i usar-la per a formar judicis que al seu torn s'utilitzen en la presa de decisions. Per tant, avaluar és molt més que qualificar; significa conéixer, comprendre, enjudiciar, prendre decisions i, en definitiva, transformar per a millorar. Si s'avalua perquè els resultats siguen millors, és necessari també indagar en la manera en què aquests es produeixen i tindre en compte els factors que condicionen el procés educatiu. L'avaluació, entesa dins d'un enfocament de currículum per competències, es refereix més a una fase reflexiva del procés d'aprenentatge i ensenyament que a la valoració mitjançant una nota dels resultats de l'alumne (que seria més la qualificació final de l'estudiant).La finalitat última és millorar la qualitat de l'educació.

    La qualificació forma part de l'Avaluació. Qualificar és simplement, expressar mitjançant un codi establit (núm. o paraules) les conclusions de comparar els resultats de l'avaluació amb els objectius previst en l'àrea en aqueix curs.

    En definitiva, entenem com a avaluació al procés d'escriure l'aconseguit, l'avançat i com s'ha fet; i d'altra banda, qualificar és posar número en comparar els resultats de l'avaluació amb el que diu la norma per a aqueixa àrea i curs. Per tant, tots dos processos són diferents, però es complementen entre ells.





    Ara bé, pot una alumna/o tindre avaluació positiva i qualificació negativa? Doncs sí, un alumne o alumna que porta retard en una àrea, però que va avançant bé, s'esforça i aconsegueix aprendre i reduir la distància respecte al grup, se li ha d'avaluar positivament. Però si s'ha de posar una nota per a l'administració, qualificació, i resulta que no ha aconseguit els nivells esperats per a aqueixa edat i curs; ha de ser negativa. 

    Confonem Avaluar amb Qualificar! Una cosa és el que s'ha dir sobre la realitat, i una altra el que s'ha d'anotar en els programes informàtics de l'administració. Això sí, sempre la família ha d'estar degudament informada de totes dues realitats, de totes dues veritats.



No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Avaluació i Reflexió.

  Després del viscut i a partir dels dos articles de l'aula virtual que nomene a continuació i que han sigut la base teòrica del bloc. C...