lunes, 23 de noviembre de 2020

Voler és poder! Esgrima als centres educatius.

    Dimarts passat 17 de novembre a la vesprada, vam tindre la sort que ni més ni menys, Laura Ruiz Sanchis, representant d'Espanya en la modalitat d'esgrima en els jocs olímpics. Com supose que podreu imaginar, va vindre a presentar-nos el seu esport, l'esgrima.

    Per a la meua sorpresa, em va encantar. Em considere una xica bastant esportista i oberta a conéixer nous esports; i ahir vaig tindre el plaer d'introduir-me per un parell d'hores en el món de l'esgrima i em va encantar. És un esport amb moltíssims valors i beneficis, especialment a nivell personal. És un esport del qual havia sentit parlar i coneixia des d'un punt de vista molt llunyà, però ara ja no. En aquest esport s'entrena molt la coordinació i la concentració a nivell personal, i a nivell social treballen el respecte i la companyonia, ja que igual que molts altres esports de lluita, un no pot millorar sense un adversari, per la qual cosa cal tractar amb respecte i afecte als altres.

                                    


    Segons el decret 108/2014, en el bloc 5 “Jocs i activitats esportives” de l'apartat d'Educació Física, podríem treballar l'esgrima, concretament en el curs de 5é i 6é de primària, com a activitat esportiva d'oposició, sent l'esgrima un esport de lluita. En la resta de cursos no trobem encara la modalitat de jocs o activitats esportives de competició. 

    Per desgràcia és un esport "poc conegut", castigat pels esports de masses i amb molts prejudicis. Un d'ells que actualment frena a les escoles per a treballar-ho, és el seu elevat cost. Però ahir, gràcies a Laura, vam poder comprovar que el que vol pot, i si realment es vol ensenyar l'esgrima en un col·legi es podria. La “espasa” que nosaltres cridaríem, es coneix en esgrima com a floret, i un floret d'iniciació ens pot costar al voltant de 10 €. No obstant això, amb materials bàsics i reutilitzats, podem construir el nostre propi floret!


    Per a similar la fulla del floret, podem utilitzar una vareta d'estor que podem trobar en qualsevol botiga relacionada amb aquest sector, i ja que compraríem tantes varetes com a alumnes (o fins i tot algunes poques més per si de cas); la compra eixiria molt econòmica.





    En la punta de la vareta, per a evitar possibles accidents, podem col·locar amb zel o cinta un tap de suro, que podrien portar els alumnes de casa sense cap problema o fins i tot comprar-los nosaltres mateixos ja que tampoc és un material car. 



    Per a simular la cassoleta podem utilitzar un xicotet tros d'un xurro de natació, ja que estan fets d'un material barat, lleuger i ens serveix a la perfecció per a protegir la mà. Finalment, per a tindre un millor agarre del nostre nou floret, podem posar-li zel per a augmentar el seu gruix i tindre així un millor maneig.




    Ja tindríem perquè el nostre floret llest per a practicar esgrima, i com en la punta li hem posat un tap de suro i la vareta és bastant flexible, no faria falta preocupar-se per protegir el cos excepte una part molt important que, malgrat que en tot moment prohibirem l'atac o colpege als caps, és millor previndre que curar; de manera que els alumnes hauran de portar unes ulleres de plàstic protectores. Aquestes ulleres es poden trobara amb facilitat i tenen un baix cost.

    Així doncs, ja tindríem el material necessari per a practicar esgrima, per un cost d'al voltant de 3 €, ara només faltarien les ganes de divertir-se i aprendre!




    Ara que ja tenim el nostre propi material podem començar a practicar esgrima amb, per exemple, els alumnes de 6é de primària. Com a joc d'escalfament podríem iniciar aquesta primera sessió d'esgrima amb una variant del joc del “pilleta-pilla”, en el qual cadascun portarà un mocador en la cintura i haurà d'intentar agafar els mocadors dels seus companys sense que li lleven el seu; igual que en l'esgrima has de tocar sense ser tocat.

    Com a part central de la sessió, primer practicarem alguns aspectes bàsics de l'esgrima com la posició de guàrdia i el moviment de les cames cap avant i cap endarrere. Una vegada practicats aquests aspectes, podríem treballar per parelles amb botelles de plàstic de la següent manera: cada alumne porta la seua botella de plàstic, amb cons es delimita l'espai per parella i les úniques regles són desplaçar-se com ja hem practicat, no xocar les botelles MAI! I no eixir-se de la zona delimitada. En diversos minuts han d'intentar tocar-se només la part del tronc. Canviarem de parella una o dues vegades i una vegada conclòs el temps ens reunirem i parlarem de les dificultats que han sorgit.

    Per a finalitzar la sessió, tots els alumnes es posaran en una línia, en posició de guàrdia i el mestre anirà dient en veu alta “marxar” (anar cap avant) i “trencar” (anar cap endarrere). Primer el mestre dirà cadascuna diverses vegades en veu alta, i una vegada estiguen preparats, es repartiran 3 vides a cada alumne i el mestre farà una ronda de 10 sèries, combinant a la seua mercè entre marxar i trencar. 










2 comentarios:

  1. Hola María, gracias por adentrarme un poco en la vivencia que, por gran suerte, pudisteis experimentar de primera mano. Me ha gusta mucho cómo has explicado tu experiencia con el esgrima y que facilites su introducción en la primaria, ya que explicas los que se necesita con el apoyo de imágenes. También te agradezco que compartas una guía de sesión con la que podríamos empezar a introducir el esgrima con el alumnado de sexto de primaria. Mi nota es de un 9, ya que, desde mi punto de vista, la lectura y estructura podría ser más atractiva para el o la lector/a.

    ResponderBorrar
  2. Hola María,
    ¡Que sesión más interesante! En esta entrada has sintetizado de manera coherente la sesión sobre esgrima que recibisteis. Y casi que me da envidia.

    Sin embargo, gracias a tu entrada podemos aprender un poco más sobre este deporte además de cómo llevarlo al aula, ya que lo justificas curricularmente relacionándolo con los contenidos de 5º y 6º. Además, nos muestras cómo crear el material necesario para practicar el deporte de una manera barata y que además, contribuye a crear en los alumnos una consciencia ambiental mediante la reutilización de materiales.

    Como último comentario, te haría un par de recomendaciones, la primera es que revises la utilización de sinónimos para evitar reiteraciones y la segunda sería que justifiques el texto, porque en mi opinión esto mejora la presentación. Por todo esto mi nota es un 9.5, enhorabuena!!

    ResponderBorrar

Avaluació i Reflexió.

  Després del viscut i a partir dels dos articles de l'aula virtual que nomene a continuació i que han sigut la base teòrica del bloc. C...